نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


فراموش کردن عشق از دست رفته، اما چگونه؟

 

چگونه کسیکه عاشقش بودیم و وی را دوست داشتیم را فراموش کنیم؟ همه ی مـا ممکن اسـت روزی شکست عاطفی در زندگی را تجربه کنیم. چـه خود مقصر باشیم و چـه دیگری احتمال دارد کـه این اتفاق رخ دهد و دچار افکاری اذيت دهنده و دردی روحی و درونی شویم. اما دراین هنگام باید چـه کنیم؟ می‌دانیم کـه نه او بر می‌گردد و نه مـا میخواهیم کـه برگردد، زیرا کـه اعتماد از دست رفته. در ادامه این مطلب با ایران ناز  همراه باشید.

 

اطلاعات تماس مربوط به او را حذف کنید

اگر آن شخص قرار نیست دیگر بخشی از زندگی شـما باشد، باید اطلاعات تماس وی را حذف کنید. اینکار باعث میشود از تلفن زدن، پیام دادن یا ایمیل زدن اجتناب کنید. شاید عدد تلفن، ایمیل یا آی دی آنها را حفظ باشید، اما حذف کردن آنها از موبایل، کامپیوتر، تبلت و وسایل دیگر برقراری ارتباط سریع با آنها را کمی دشوارتر می‌کند.

 

برای مثال اگر اطلاعات تماس دوست قبلی تان را از تلفن حذف کنید، کم تر وسوسه میشوید کـه آسان روی اسم او کلیک کرده، زنگ بزنید یا پیام دهید یا حداقل این‌کـه باعث می‌شود قبل از انجام دادن این کارها کمی فکر کنید.

 

عدد تلفن آنها را بلاک کنید

اگر آن شخص همان‌ گونه زنگ می‌زند و پیام می‌دهد و شـما هم گوشی هوشمند دارید، می‌توانید بـه اسانی برنامه اي برای بلاک کردن عدد ها دانلود کنید و دیگر نوتیفیکیشنی دریافت نکنید. اگر دارید سخت تلاش می‌کنید کـه ذهنت ان را از او دور نگه دارید این بهترین کار اسـت، چراکه هربار تماس میگیرد یا پیام می‌دهد بـه یادش می افتید و شاید وسوسه شوید کـه جوابش را بدهید!

 

وی را در شبکه هاي اجتماعی بلاک کنید

اگر در حال تلاش برای گذشتن از کسی هستید، این‌کـه هنوز هم آنها را در فیسبوک و اینستاگرام و… داشته باشید ایده ي خوبی نیست. بـه جای این‌کـه فقط آنها را دیلیت کنید، بلاک هم بکنید! اینطوری نه شـما می‌بینید کـه آنها چـه چیزی پست میکنند نه آنها می‌بینند کـه شـما چـه چیزی پست می‌کنید.

 

شاید وسوسه شوید و دل‌تان بخواهد از طریق اینستاگرام و فیسبوک مطلع شوید کـه او در چـه حال و روزی اسـت و چـه می‌کند، اما خودتان را نظارت کنید و اینکار را نکنید، چراکه اینکار فقط گذشتن از آنها و فراموش کردنشان را سخت تر میکند و نمیتوانید درست زندگی کنید.

 

مکالمات قبلی را پاک کنید

تمام مکالمات قبلی از قبیل اس ام اس ها، پی ام ها و هر چتی کـه هرکجا دارید را پاک کنید. می‌توانید با وقتی کـه دارید کارهای بهتری انجام دهید تا این‌کـه این پیام ها را بارها و بارها بخوانید و احساس اندوه کنید.

 

پیش از پاک کردن عکس ها درست فکر کنید

قبل از پاک کردن عکسها خوب فکر کنید کـه آیا واقعا میخواهید اینبخش از زندگی تان را برای همیشه فرامو‌ش کنید یا نه. باگذشت زمان شاید بخواهید بـه رابطه تان دوباره فکرکنید و یا حداقل خاطرات آن دوران را دوباره مرور کنید. شاید از این‌کـه کاملاً عکسها را پاک کنید پشیمان شوید، بهمین خاطر آنها را دریک جعبه یا فلش ذخیره کنید.

 

اشیاء و یادگاری ها را در یک جعبه بگذارید

در خانه ودر وسایلتان جست و جو کنید و هرچیزی کـه وی را بـه یاد شـما می اندازد جمع کنید. شاید بخواهید آنها را دریک جعبه نگه دارید و وقتی آمادگی داشتید نگاهی بـه آنها بیندازید.شاید بخواهید بعداً آنها رابه کسی بدهید یا بسوزانید، اما فعلاً فقط از جلوی چشمانتان جمع کنید تا دائما بـه یاد او نیافتید. اگرهم خواستید آنها را بسوزانید مراقب باشید کـه جای درستی اینکار را انجام دهید و وسط اتاق خوابتان آتش سوزی راه نیندازید!

 

بدانید که شما بر روی احساساتتان کنترل دارید

مطالعات نشان داده اند کـه اگر بـه احساساتمان از لحاظ علمی نگاه کنیم، بهتر می‌توانیم آنها را تنظیم کنیم. شاید همین همین حالا فکر کنید کـه بازرسی کاملی بر روی احساساتتان ندارید.اما اگر صبر و استقامت نشان دهید،

 

میتوانید مغزتان را آموزش دهید کـه بـه شیوه ي بازرسی شده اي بـه مسائل و رویدادها پاسخ دهد. مثلا مسائل رابا آرامش و بـه طور عینی مشاهده کنید بـه جای این‌کـه همه ی چیز را شخصی برداشت کرده و بـه خودتان بگیرید.

 

احساسات تان را بپذیرید

از دست دادن کسیکه دوستش دارید میتواند شـما را درگیر یکسری احساسات آشفته از قبیل شوک، بی حوصلگی، بی اعتمادی، خشم، اندوه، ترس و یا حتی شادی و آرامش کند، شاید حتی چندتا ازین موار رابا هم و هم زمان تجربه کنید! بـه جای این‌کـه با احساساتتان مبارزه کنید، سعی کنید آنها را بپذیرید و بگذارید باشند…

 

اینکار میتواند بـه ‌شـما کمک کند کـه یک قدم بـه عقب بازگردید، احساساتتان را مشاهده کنید و سرانجام آنها را از خود جدا کنید. بـه خودتان یادآوری کنید کـه این احساسات کاملا طبیعی هستند و حتی می‌توانید بـه خودتان بگویید کـه« مـن بدلیل از دست دادن این رابطه ناراحتم و اینا هم احساسات طبیعی اي هستند کـه وجود دارن»

 

احساساتتان را ثبت کنید

میتوانید احساساتتان را بنویسید و یا حتی صدای خودتان را در حین صحبت کردن راجع بـه آنها ضبط کنید. نکته اي کـه وجوددارد این اسـت کـه احساساتتان را در خودتان خفه نکنید زیرا اینکار حرکت بـه جلو را سخت تر خواهید کرد. بعضی متخصصین پیشنهاد میکنند کـه وقایع روزانه را بـه‌ صورت خاطره ثبت کنید.

 

زیرا اینکار باعث می‌شود با احساساتتان رو بـه رو شوید و حتی دریابید کـه چطور میتوانید بر آنها غلبه کنید اگر بیرون از خانه هستید و احساس میکنید کـه باید خودتان را تخلیه کنید، از دفترچه یادداشت موبایلتان استفاده کنید و اگر ندارید یکی دانلود کنید. ثبت احساسات میتواند در هنگام برقراری ارتباط با کسیکه از دست دادید یا از او دلخور هستید بسیار مفید باشد.

 

خودتان را اذيت ندهید

هم برای این‌کـه رابطه اي شروع شود و هم برای این‌کـه رابطه اي تمام شود بـه رضایت دو طرف نیاز اسـت. این بدان معنا اسـت کـه شـما بازرسی کاملی بر روی رابطه نداشته اید و این قضیه کاملا دوطرفه اسـت و شـما هم اکنون فقط می‌توانید خودتان را نظارت کنید.

 

مدام رابطه را در ذهنت ان مرور نکنید و بـه این‌کـه اتفاقات می توانستند جور دیگری بیافتند فکر نکنید، الآن دیگر گذشته ها گذشته و شاید واقعا در آن لحظات کاری از دست شـما برنمی آمده اسـت.مثلا شاید تفاوت تان این بوده کـه چیزهای متفاوتی را از زندگی می‌خواستید و خب این مسئله کاملا شخصی اسـت و شـما حق دارید کـه حق انتخاب داشته باشید.

 

بـه جای این‌کـه مدام از خودتان بپرسید«چرا مـن؟» یا این‌کـه بـه خودتان بگویید «بی مصرفِ بی ارزش»، بـه این فکر کنید کـه چـه چیزی را می توانستید در رفتارتان تغییر دهید و ازآن درس بگیرید. بـه جای این‌کـه خودتان را اذيت بدهید سعی کنید از خودتان مراقبت کنید.

 

خاطرات بد را به یاد بیاورید

وقتی رابطه اي تمام میشود، افراد فقط بـه چیزهای خوب فکر میکنند و با آنها خودشان را شکنجه می‌دهند. با یادآوری خاطرات بد در رابطه می‌توانید بـه این جدایی بعنوان پیشامدی مثبت نگاه کنید. علاوه بر این‌کـه بـه چیزهای منفی در رابطه نگاه میکنید، بـه این هم فکر کنید کـه آیا آن شخص در بوجود آوردن آن چیزهای منفی مقصر بوده یانه.

 

مثلا« وقتی مـن با تـو بودم، بـه خاطر تـو از بقیه ي دوستام جدا شده بودم، دیگه نمیتونستم سرگرمی ها و کارهای موردعلاقه ي خودم و انجام بدم و اینجوری حس می‌کردم کـه دارم بـه نسخه ي دیگه اي از تـو تبدیل میشم و خب مـن و تـو با هم فرق داشتیم و مـن خودم و دوست داشتم!» این‌کـه لیستی از نکات بد رابطه تهیه کنید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. فقط مطمئن باشید کـه در جای امنی اسـت یا اصلا بعد از نوشتن آنها را نابود کنید.

 

از او متنفر نشوید

بـه جای این‌کـه احساس نفرت و عصبانیت کنید، سعی کنید برای او احساس تاسف کنید، شاید او با چیزی بـه طور آگاه یا ناخودآگاه در خودش درگیر اسـت و شـما ازآن بی خبرید.

 

با کسی که به او اعتماد دارید احساساتتان را درمیان بگذارید

مطالعات نشان داده اند کـه اگر افراد راجع بـه مشکلاتشان صحبت کنند راحتتر آنها را پشت سر می گذارند. فرقی نمیکند خانواده باشد، دوست باشد، دوست اینترنتی باشد یا هرکس دیگر، فقط با کسیکه بـه او اعتماد دارید و می‌دانید احساساتتان را جدی میگیرد صحبت کنید. با کسانی کـه احساسات شـما را نادیده میگیرند صحبت نکنید، چراکه فقط باعث میشوند حس بدتری پیدا کنید.

 

اگر واقعا با احساساتتان درگیرید، شاید بهتر باشد کـه با یک مشاور صحبت کنید. یک مشاور خوب می‌تواند راه کارهایی عملی برای پشت سرگذاشتن مسائل بشما نشان بدهد. این را هم مد نظر داشته باشید کـه خیلی برای دوستانتان پرحرفی نکنید، زیرا ممکن اسـت حوصله شان را سر ببرید و از شـما دوری بجویند.

 

صبور باشید

التیام یافتن پس از پایان یک رابطه بـه زمان احتیاج دارد، انتظار نداشته باشید کـه سریع با آن کنار بیایید. شاید هیچوقت نتوانید کاملا دست از دوست داشتن آن شخص بردارید اما با گذشت زمان عشق کم کم محو میشود و یادتان می‌رود. شاید یک روزی وقتی بـه عقب برمیگردید، بـه این‌کـه چقدر آن شخص را دوست می داشته اید لبخند بزنید و آن گونه تصور کنید کـه آن دوران مربوط بـه بخشی از زندگی تان بوده و دیگر گذشته اسـت.

 

مثبت باشید

مادامی کـه در حال فراموش کردن این شخص هستید، ممکن اسـت هم روزهای خوبی داشته باشید و هم روزهای بد. مثبت بودن بـه این معنا نیست کـه روزهای بد را نادیده بگیرید بلکه بدان معناست کـه باور داشته باشید روزهای خوب باز هم خواهند آمد. شاید بعضی روزها نتوانید خودتان را جمع و جور کنید. اشکالی ندارد.

 

سعی کنید با نگرشی مثبت بـه آن نگاه کنید. شاید حتی این‌کـه در روزهای بد سرتان رابا کتاب، فیلم و یا موزیک هاي غمگین گرم کنید و چند قطره اي اشک بریزید فکر بدی نباشد! بـه خودتان بگویید کـه « بسیار خب، امروز و اینجوری میگذرونم، اما فردا سعی میکنم جور دیگه اي باشم. مـن اون قدر قوی هستم کـه از پس این داستان بربیام!»

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها