no-img
فروشگاه نیکو

بررسی و شناخت راههای مناسب ، ترغيب و تشويق دانش آموزان به مطالعه


فروشگاه نیکو
مطالب ویژه

ادامه مطلب

ZIP
بررسی و شناخت راههای مناسب ، ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۶
1 مگا بایت
6000 تومان
6000 تومان – خرید

بررسی و شناخت راههای مناسب ، ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه


چکیده :

پژوهش و تحقیق در هر جامعخ ارتباط تنگاتنگی با نظام آموزشی و فرهنگی آن جامعه دارد . بطوریکه با قاطعیت می توان گفت پژوهش و نوآوری در جامعه ای تکوین و توسعه پیدا می کند ، که نظام آموزشی و فرهنگی ، زمینه ها و بستر مناسب ، برای آن را تدارم دیده باشد . از آنجا که حقیقت جویی و کنجکاوی در نهاد تک تک نونهالان جامعه به ودیعه نهاده شده است . لذا نقش نظام آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی محسوب می گردد و هدف این پژوهش : ارائه طرح سازنده و راهکارهای مناسب جهت تشویق و ترغیب و توسعه مطالعه  تحقیق در بین دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی می باشد . جامعه پژوهش در این تحقیق دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی ، آموزگاران پایه چهارم و پنجم ابتدایی و مدیران مدارس ابتدایی می باشند . که در مدارس وابسته به سازمان آموزش و پروش شهرستان‌های استان تهران در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ مشغول به کار می باشند . پس از نمونه گیری که با استفاده از جدول مورگان و با توجه به معیارهای این پژوهش ، تعداد ۱۱۵۲ نفر از آنها انتخاب گردیده که ۷۶۸ نفر دانش آموز ، ۱۲۸ آموزگار و ۱۲۸ مدیر بودند . این افراد با روش خوشه ای ،‌تصادفی انتخاب شده اند برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از سه نوع پرسشنامه بسته ویژه ، دانش آموزان‌ ، مدیران و معلمان ، استفاده شده است .

اطلاعات بدست آمده از مدارس مورد پژوهش در خصوص کلیه مواردی که با موضوع پژوهش همخوانی و هماهنگی داشته از جمله متغیرهای مختلفی همچون نقش کتابخانه مدارس و نقش تحصیلات والدین ، میزان علاقه به مطالعه و تحقیق ، نقش درآمد خانواده ، نقش مدارس و … بوده است یافته های این پژوهش در قالب ۸۸ جدول توزیع فراوانی و نسبی تهیه و تنظیم و ارائه شده است .

جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون خی دو استفاده شده است .

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که احتمالاً بین میزان تحصیلات والدین با تشویق و ترغیب فرزندان به مطالعه و تحقیق رابطه در حد آلفای ۱% وجود دارد . بین میزان علاقه به مطالعه و تحقیق و استفاده و استقبال از کتابخانه مدارس همبستگی وجود دارد . بین ساعت درسی در برنامه هفتگی با موضوع مطالعه و تحقیق و تشویق و ترغیب دانش آموزان ، همبستگی وجود دارد . بین متغیرهای ی همچون برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی ، شرکت در اردوها ، وجود کارگاه آموزشی ، آموزش معلمان و مدیران و آموزش خانواده‌ها ، تقدیر دانش آموزان با تشویق و ترغیب دانش آموزان به مطالعه و تحقیق همبستگی وجود دارد .

بنابراین شناخت راهکارهای ترغیب دانش آموزان می تواند ، بعنوان یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از دوره ابتدایی بکار رود . در پایان پیشنهاداتی جهت پژوهشهای بعدی ارائه شده است . امید است نتایج حاضر بتواند گام کوچکی در جهت رفع نیازهای آموزشی فرزندان این جامعه باشد.

 

فهرست جداول

عنوان                                         صفحه 

جدول شماره ۱ : توزیع فراوانی جامعه و نمونه آماری دانش آموزان

جدول شماره ۲ : توزیع فراوانی و نسبی میزان تحصیلات پدر و مادر

جدول شماره ۳ : توزیع فراوانی و نسبی شغل والدین دانش آموزان

جدول شماره ۴ : توزیع فراوانی و نسبی میزان علاقه دانش آموزان به مطالعه

جدول شماره ۵ : توزیع فراوانی و نسبی میزان علاقه دانش آموزان به تحقیق

جدول شماره ۶ : توزیع فراوانی و نسبی میزان تمایل دانش آموزان به انجام تحقیق در مورد دروس مختلف

جدول شماره ۷ : توزیع فراوانی و نسبی فرصت مطالعه و تحقیق دانش آموزان

جدول شماره ۸ : توزیع فراوانی و نسبی میزان تشویق آموزگار در کلاس

جدول شماره ۹ : توزیع فراوانی و نسبی میزان مطالعه پدر و مادر دانش آموزان

جدول شماره ۱۰ : توزیع فراوانی و نسبی میزان تشویق پدر و مادر نسبت به فرزندان در امر مطالعه

جدول شماره ۱۱ : توزیع فراوانی و نسبی امکان مطالعه در خانه برای دانش آموان

جدول شماره ۱۲ : توزیع فراوانی و نسبی نوع کتابخانه مدارس با توجه به علاقه دانش‌آموزان

جدول شماره ۱۳ : توزیع فراوانی و نسبی وجود کتابهای مورد علاقه دانش آموزان با موضوعات مختلف در کتابخانه مدارس

جدول شماره ۱۴ : توزیع فراوانی و نسبی میزان استفاده و استقبال دانش آموزان از کتابخانه مدرسه

جدول شماره ۱۵ : توزیع فراوانی و نسبی میزان علاقه به مطالعه کتب غیردرسی در دانش‌آموزان

جدول شماره ۱۶ : توزیع فراوانی و نسبی میان فرصت مطالعه کتب غیردرسی

جدول شماره ۱۷ : توزیع فراوانی و نسبی میزان بزگزاری مسابقات در مدارس

جدول شماره ۱۸ : توزیع فراوانی و نسبی میزان حضور دانش آموزان در مسابقات فرهنگی و علمی در سطح مدارس

جدول شماره ۱۹ : توزیع فراوانی و نسبی میزان علاقه به برنامه های تلویزیونی در دانش آموزان

جدول شماره ۲۰ : توزیع فراوانی و نسبی نقش برنامه های تلویزیونی در ترغیب دانش آموزان به مطالعه و تحقیق

جدول شماره ۲۱ : توزیع فراوانی و نسبی میزان علاقه به مطالعه روزنامه و مجلات در دانش آموزان

جدول شماره ۲۲ : توزیع فراوانی و نسبی نقش روزنامه و مجلات در ترغیب دانش آموزان به مطالعه و تحقیق

جدول شماره ۲۳ : توزیع فراوانی و نسبی نقش تشویق در حضور جمع در ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و تحقیق

جدول شماره ۲۴ : توزیع فراوانی و نسبی انتخاب نوع انجام مطالعه بصورت فردی یا گروهی در دانش آموزان

جدول شماره ۲۵ : توزیع فراوانی و نسبی انتخاب نوع کار تحقیق بصورت فردی یا گروهی در دانش آموزان

جدول شماره ۲۶ : توزیع فراوانی و نسبی اینکه آیا تشویق دانش آموزان از طرف مدرسه صورت می پذیرد ؟

جدول شماره ۲۷ : توزیع فراوانی و نسبی اینکه آیا دانش آموزان در مسابقات دستاوردهای علمی حضور دارند ؟

جدول شماره ۲۸ : توزیع فراوانی و نسبی اینکه آیا با تعیین ساعاتی خاص در برنامه هفتگی جهت انجام کار مطالعه و تحقیق برای دانش آموزان موافقند ؟

جدول شماره ۲۹ : توزیع فراوانی و نسبی اینکه آیا افزایش علاقه به مطالعه به وسیله اهداء جوایز صورت می پذیرد ؟

۱۷۵ صفحه word



موضوعات :
تحقیق

درباره نویسنده

admin 152 نوشته در فروشگاه نیکو دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




ارسال